Sport to zdrowie, dlatego większość pacjentów klinik rehabilitacyjnych stanowią osoby aktywne fizycznie – amatorsko i zawodowo. Jak powszechnie wiadomo kontuzje są często spotykane. Ale można ich uniknąć. Jak? O tym jest dzisiejszy wpis.

Zawsze rozgrzewaj się przed treningiem

Tak jak przygotowujesz się do rozmowy o pracę, tak i do treningu należy się odpowiednio przygotować. W tym przypadku jest to oczywiście rozgrzewka. Nigdy nie należy ćwiczyć bez rozgrzania mięśni. Inaczej dla organizmu będzie to zbyt duży szok. To jak szybki skok do wody, zamiast powolnego wchodzenia. Rozgrzane mięśnie są mniej podatne na kontuzje.

Ćwicz poprawnie

Za każdym razem powtarzam to jak mantrę: technika to klucz do efektywnego treningu. Źle wykonywane ćwiczenie nie tylko nie przyniesie efektu, ale może również zaszkodzić. Jednym z pierwszych objawów jest nieprzyjemny ból. Dlatego gdy zaczynacie odczuwać coś więcej niż tylko zmęczenie mięśni, szybko zastanówcie się nad techniką.

Nie bój się prosić o pomoc!

A jeśli nie wiecie jak ma wyglądać prawidłowa technika, to najzwyczajniej w świecie poproście o pomoc trenera, który akurat będzie w pobliżu. Jeśli ćwiczycie w domu, warto raz na jakiś czas wybrać się na siłownię albo umówić się z trenerem poza siłownią na konsultację i poprosić o wytłumaczenie ćwiczeń, które nas interesują i nauczenie prawidłowej techniki.

Nie zapominaj o stretchingu

Stretching po treningu stał się w ostatnim czasie kwestią sporną. Niektórzy uważają, że nadwyrężone po ćwiczeniach mięśnie, które ulegają mikrouszkodzeniom, podczas rozciągania są „dobijane”. Krótko mówiąc uszkadzamy je jeszcze bardziej. Mniej skrajni zwolennicy mówią, że stretchingu nie należy odbywać tylko po ciężkim treningu. Jednak i ta teoria nie jest jednoznaczna, bowiem dla każdego co innego będzie ciężkim treningiem. Na moich treningach stretching jest zawsze, a to dlatego, że pozwala on stopniowo uspokoić organizm i wprowadzić mięśnie w stan spoczynku. Dla ćwiczących jest też elementem wytchnienia i uspokojenia się.

WYLUZUJ!

Ostatnim, bardzo ważnym sposobem na uniknięcie kontuzji jest równowaga psychiczna i słuchanie swojego organizmu. Przetrenowane mięśnie zamiast być silniejsze, stają się słabsze i w pewnym momencie odmawiają współpracy. Dlatego nie należy wykonywać treningu 7 dni w tygodniu i pozwalać sobie na brak treningu, jeśli naprawdę nie mamy na niego siły. Regeneracja to również część treningu i nie należy jej pomijać.

Nie muszę chyba wspominać, że jeśli tylko poczujecie, że coś jest nie tak, a ból po treningu trwa zbyt długo, należy udać się do lekarza. Kontuzja zwalczona w zarodku nie wykluczy nas z treningów na dłuższy czas i nie sprawi, że za bardzo cofniemy nasz progres.

Zapisz

Zapisz

Jeśli się podobało, daj znać:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close