Pandemia zmieniła całe nasze życie: zmieniła nasze przyzwyczajenie, zmieniła nasze rytuały, a także zmieniła nasze treningi. Zamknięcie siłowni sprawiło, że musieliśmy się przenieść z ćwiczeniami do domu. A tam? Brak odpowiedniego sprzętu. I chociaż można wykonywać wymagające i efektywne treningi wyłącznie z obciążeniem własnego ciała, to mamy ochotę je urozmaicać i wejść na wyższy level. Dlatego udajemy się do sklepów (raczej internetowych) ze sprzętem treningowym, a tam taki wybór, że nie wiadomo co kupić. W tym wpisie podpowiem jaki sprzęt przydaje się do treningu domowego i czym kierować się przy jego wyborze.

Dobieranie sprzętu pod poziom zaawansowania

Zacznijmy od podstaw: jeśli dotychczas trenowałaś wyłącznie cardio albo zajęcia taneczne, i nagle postanowiłaś, że zaczniesz się wzmacniać, to żaden sprzęt nie będzie ci w domu potrzebny. Zanim zaczniesz obciążać mięśnie, naucz ich ciężaru własnego ciała. Wykonuj takie ćwiczenia wzmacniające, do których w ogóle nie potrzebujesz żadnego sprzętu. Spójrzmy na takie ćwiczenie jak hip thrusty: fajnie wygląda, jak laska na siłowni kładzie sobie sztangę na biodra i unosi je, a jej pośladki stają się tak twarde, że mogłaby nimi rozłupać orzecha. Fajnie, ale do tego poziomu trzeba dojść. Hip thrusty możesz wykonać bez niczego – wystarczy że po prostu zaczniesz unosić biodra i spinać pośladki, aby nauczyć mięśnie odpowiedniej pracy.

Gdy już poćwiczysz trochę sama ze sobą, możesz zacząć kompletować odpowiedni sprzęt. Podpowiem Ci: nie potrzebujesz żadnych drogich maszyn, ani super ekskluzywnego sprzętu. Żeby zrobić fajną formę wystarczy kilka przyrządów do ćwiczeń.

Jakie przyrządy kupić do treningu domowego?

Przede wszystkim takie, które wiesz jak używać. A do tego takie, które nie zajmują dużo miejsca w domu. Nagromadzenie przedmiotów, gdy jest się zamkniętym na małej przestrzeni w kilka osób, może stać się przyczyną kłótni. Dlatego wybierz to, co da się złożyć i schować w szafie czy pod łóżkiem czyli wszędzie tam, gdzie nie będzie się nikt o to potykał. Sztangi są fajne, ale nie w domu.

Hantle

Najlżejsze hantle, jakie możesz kupić, ważą 0,5kg. To tyle co nic. Natomiast moje trenerskie doświadczenie mi mówi, że dla osób początkujących nawet tak mała waga może stanowić wyzwanie. Osobiście uważam, że jeśli chcemy kupić hantle, to lepiej kupić już takie, co ważą co najmniej 2kg. I tak naprawdę hantle 2kg i 3kg w zupełności sprawdzą się w treningu domowym. Czasem nawet kulturyści ćwiczą z takim małym obciążeniem 🙂 Zanim jednak kupisz hantle do ćwiczeń możesz wykorzystać butelki z wodą – też są w różnych rozmiarach, dlatego jeśli nie chcesz wydawać pieniędzy na sprzęt, wybierz najpierw darmowe rozwiązania. Hantle kupisz już za kilkanaście złotych.

Taśmy oporowe

Taśm oporowych jest kilka rodzajów. Najpopularniejsze są mini bandy. Nie dość, że są małe i nie zajmują dużo miejsca (dzięki czemu można je spakować w torebkę czy plecak i ani nie zajmują dużo miejsca, ani też dużo nie ważą, to jeszcze na dodatek mogą przyczynić się do pięknie wyrzeźbionych nóg i wzmocnionych pośladków.

Ale są też dłuższe taśmy, dzięki którym możemy także ćwiczyć górne partie ciała. W przypadku taśm, do których możemy przyczepić uchwyty, możliwy jest także trening dolnych partii ciała 🙂 Taśmy te mają różny opór: od 2kg do 50kg. Czyli jeśli taką taśmą będziesz chciała ćwiczyć bicepsy, to tak jakbyś dźwigała hantle o odpowiadającym im ciężarze.

Są też taśmy do pilatesu, które doskonale sprawdzają się w jodze, stretchingu czy przy zajęciach zdrowy kręgosłup. Ceny za taśmy zaczynają się od kilkunastu do nawet kilkuset złotych za zestaw.

Kettlebell

Te cudowne czajniczki są wspaniałym sprzętem, który umożliwia wykonanie kompleksowego treningu całego ciała. Głównie przyczynia się do rozwoju siły, wzmacnia ręce i plecy. Świetnie poradzi sobie w zastępstwie hantli. Ich waga zaczyna się od 2kg czyli po 1kg na ręce. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z treningami z kettlem, to będzie dobry wybór, aby nauczyć się prawidłowych wzorców ruchowych, a następnie przejść na wyższy poziom. Najcięższe kettle ważą 68kg. Wraz z wagą zwiększa się ich cena, która zależna jest także od materiału, z jakiego są wykonane. Dla crossfitowców polecam kettle żeliwne, natomiast dla fitness maniaków wystarczą winylowe. Cena za kettlebell 4kg wynosi ok.30zł.

Step

Na stepie można wykonać zarówno trening cardio, jak i wzmacniający. Do tego dołóżmy układy choreograficzne i mamy kompleksowy przyrząd do ćwiczeń. Przy wyborze stepu warto kierować się tym, czy ma możliwość regulacji wysokości. Dzięki temu możemy go dopasować do ćwiczeń. Ustawiając go na nóżkach jak najwyżej wykonamy na nich hip thrusty w oparciu, tak jak na siłowni opierasz łopatki na ławce. Do tego step może też zastąpić schody. I pomoże też w wyrobieniu dziennej normy kroków, gdy pogoda za oknem nie sprzyja spacerom.

Schody

Przyrządy do ćwiczeń to nie tylko akcesoria, ale też infrastruktura nas otaczająca. Kojarzysz maszynę z siłowni, która jest oblegana przez dziewczyny, bo można na niej rzeźbić pośladki, a jej ruch przypomina wchodzenie po schodach? Jeśli w ten sposób ćwiczyłaś na siłowni, a nie masz kasy, ani miejsca na zakup takiego sprzętu, po prostu wyjdź z mieszkania i wykonaj trening na klatce schodowej 🙂 Efekt będzie ten sam 🙂

Skakanka

Sprzęt jeszcze z czasów twojego dzieciństwa. Kupisz w każdym hipermarkecie, a nawet w sklepie z zabawkami. Pamiętaj tylko, żeby dobrać odpowiednią długość dla siebie. Nie podbieraj dziecku, jeśli nadal jest niższe od ciebie 😉 Koszt to raptem kilka złotych 🙂

Obciążniki

Uwielbiam wykorzystywać obciążniki do treningu nóg i pośladków. Doskonale sprawdzą się też w plyometrii. Są dostępne w kilku wariantach wagowych. Sama ćwiczę z obciążnikami 3kg i gwarantuję, że po ich użyciu pośladki i nogi płoną! Obciążniki można założyć także na ręce, jeśli nie mamy hantli lub gdy chcemy zwiększyć obciążenie na ręce. Ich jedynym minusem jest to, że im cięższe, tym mniej wygodne, bo zajmują dużo miejsca na kończynach. Ale dla efektu warto przymknąć oko na tą wadę 😉

Piłki

A tutaj przykład sprzętu, który możesz spokojnie podebrać dziecku 😉 Osobiście lubię wykorzystywać piłkę do ćwiczeń na zdrowy kręgosłup. Najmniejsze piłki możemy wykorzystać też do rollowania. Piłki duże, zwane też piłkami szwajcarskimi lub po prostu fit ball, mogą przyczynić się do zwiększenia bólu pośladków, ale też ich wzmocnienia. Świetnie urozmaicają treningi wzmacniające, ale też z piłką wzmocnicie nie tylko core, lecz także poćwiczycie balans i stabilizację. Z piłki zawsze można spuścić powietrze, gdy trzeba będzie ją przewieźć.

Drążek rozporowy

Nie zajmuje w ogóle miejsca, a jest doskonałym przyrządem, dzięki któremu ćwiczymy klatkę piersiową, plecy, wytrzymałość, a także ręce. Możemy do niego przyczepić taśmę oporową i z ich pomocą wykonać całkiem solidny trening. Do tego drążek rozporowy nie wymaga specjalnego montażu – nie trzeba wiercić w ścianach. Wystarcza ościeżnica w drzwiach. Koszt ok.80zł.

Jakiej firmy kupić przyrządy do ćwiczeń?

Producentów sprzętu sportowego jest wielu. Jeśli przyrządy do ćwiczeń będą Ci służyć wyłącznie w celach rekreacyjnych, to nie musisz kupować najdroższego sprzętu dedykowanego dla klubów fitness i siłowni. Całkiem sporą ofertę ma decathlon. Wielokrotnie ćwiczyłam z ich sprzętem w klubach fitness i nigdy się nie skarżyłam 🙂 Bardzo lubię też gumowe minibandy od carpatree. Robią bardzo dobry opór. Nie polecam natomiast kupowania sprzętu sportowego z dyskontów – ja tylko raz kupiłam matę do ćwiczeń w Lidlu i więcej tego nie zrobię. Moja mama kupiła piłkę szwajcarską i jest to piłka, którą trzeba pompować po każdym użyciu, bo powietrze schodzi z niej wyjątkowo szybko. Nie jest to normalne patrząc na to, że nawet na fitnessie, po kilkunastu godzinach zajęć w tygodniu, piłki były lekko dopompowywane raz na miesiąc lub rzadziej.

Podsumowując: firma nie jest ważna, ale ważna jest jakość sprzętu. Poszukaj opinii w internecie, popytaj znajomych lub trenera jakie przyrządy do ćwiczeń będą ci pomocne (polecam się, jeśli masz wątpliwości). Wybierz to, co faktycznie Ci się przyda, a nie to, co ma twoja znajoma. Nie musisz w domu kompletować wszystkiego, co tylko się da. Kup wyłącznie to, z czego rzeczywiście będziesz korzystać.

Ok. Wiesz już jakie przyrządy do ćwiczeń mogą uatrakcyjnić i podnieść poziom Twoich treningów. Jeśli już jakiś sprzęt masz, daj znać jaki i jakie ćwiczenia z jego wykorzystaniem są twoimi ulubionymi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *